Finans-modul i Microsoft Dynamics NAV 2016
Finans basic (Starterpakke)
Modulet indeholder al grundlæggende regnskabsfunktionalitet, der kræves for at starte eller optimere din virksomhed. Herunder kladder til bogføring, kontoplan, håndtering af moms og afgifter, følge revisionsspor m.v. Modulet indeholder også: funktionalitet til intern og ekstern rapportering, Rapidstart, godkendelse af salgs- og købsdokumenter, Bogføring og rapportering i jeres grundvaluta, bogføring og rapportering i yderligere valutaer. For at give din virksomhed ydereligere overblik, kan data eksporteres til Word og Excel via skabeloner, der er mulighed for links til eksterne dokumenter og hjemmesider, to sproglag – dansk og engelsk (mulighed for at installere flere), arkivering af salgs- og købsdokumenter og batchbogføring.
Kontoskemaer (Starterpakke)
Kontoskemaer er et omfattende rapporteringsredskab, der hjælper din virksomhed med at hente forretningsdata fra fx kontoplanen, bankkonti og budgetter over i økonomirapporter, der anvendes til effektiv overvågning af jeres virksomheds sundhed og giver input til virksomhedens beslutningstagere.
Vælg de konti du og din virksomhed vil overvåge og rapportere fra, vælge kolonner til print, ændre kontobeskrivelser og forsyne dem med ekstra bemærkninger, ændring af rækkefølge på konti og kombinér tal på forskellige måder. Foretag simple udregninger baseret på de data, du har valgt i kontoskemaet og sammenlign aktuelle tal med historiske tal og med budgetter.
Budgetter (Starterpakke)
Din virksomhed kan arbejde med budgetter ved hjælp af din kontoplan, som er baseret på kontoskemaerne. Når du har oprettet et budget, kan du udskrive en saldo, der viser variation mellem det omsatte og budgettet for eksempel i procent. Du kan arbejde med flere budgetter ad gangen og med budgetmodeller, med muligheder som et 100 %-budget, et 110 %-budget og så videre. Budgetter oprettes typisk pr. periode i forhold til de relevante finanskonti.
Likviditetsanalyse (Starterpakke)
Med likviditetsanalysen også kaldet pengestrømsanalyse, kan du og din virksomhed se hvordan virksomhedens likviditet, f.eks. kontantbeholdning såvel som andre likvide midler, udvikler sig over tid. Likviditetsanalysen arbejder med to elementer, udgående og indgående pengestrømme, dvs. de penge, du forventer at modtag og udbetale, samt dine tilgængelige likvide midler. Tilsammen giver disse elementer dig en samlet analyse af din virksomheds likviditet.
Konsolidering (Starterpakke) Din virksomhed kan konsolidere regnskaber i Microsoft Dynamics NAV. Der er en eller flere forskellige Microsoft Dynamics NAV Databaser hvor regnskaberne kan komme fra, f.eks. eksterne filer og du kan importere og eksportere posteringsoplysninger med dette modul. Hvis data hentes fra flere forskellige NAV løsninger, bør dette modul kun bruges i hovedselskabet. Hvis du har spørgsmål eller søger vejledning, så henvend dig til NAV eksperterne her hos Cmcs.
XBRL (Basic) (Starterpakke)
Du og din virksomhed kan ved hjælp af Microsoft Dynamics NAV eksportere dokumenter i XBRL-format, også kaldt Extensible Business Reporting Language. XBRL er en XML-baseret specifikationsform, der følger godkendte standarder for økonomisk rapportering og er baseret på standardiseret filformat. NAV kan importere XBRL-taxonomier fra internettet, e-mails og andre systemer. Modulet indeholder muligheden for at sammenkæde din kontoplan med XBRL-klassificeringer, så det samme XBRL-dokument kan anvendes til forskellige formål uafhængigt af det format, der kræves af dokumentets modtager. Understøttelse af XBRL 2.1-specifikationen, som er udgivet af XBRL International.
Ændringslog (Starterpakke)
Ændringer i masterdata kan registreres eller gemmes. Log alle direkte modifikationer foretaget af brugerne, bortset fra ændringer i arbejdsdokumenter såsom salgsordrer, kladder og købsordrer. Modulet gør det muligt for din virksomhed at oprette en kronologisk liste over alle ændringer i alle felter i alle tabeller (bortset fra arbejdsdokumenter), samt identificere hvem der har foretaget ændringerne ud fra bruger-ID.
Allokeringer (Starterpakke)
Med allokeringer kan du fordele finansposter til forskellige kombinationer af konti og dimensioner via allokeringsnøgler baseret på f.eks. procent, mængde eller beløb.
Kontakt os Har du lyst til at høre mere om NAV Finans-modul eller få systemet til din virksomhed, så Kontakt din Microsoft Dynamics NAV specialist Cmcs på telefon +4593509306 eller mail info@cmcs.dk.